کد خبر: 59467007
تاریخ انتشار: شنبه 16 مرداد 1395
خانه » حواشی » رسالت » یادی از آیت الله حاج شیخ ابوالحسن شیرازی؛ اولین امام جمعه مشهد
نسخه چاپی
ارسال به دوستان

وی همزمان با شروع نهضت اسلامی در ایران، صادقانه در این قیام مردمی شرکت کرد و پس از پیروزی انقلاب، از طرف امام خمینی (ره) به عنوان اولین امام جمعه شهر مقدس مشهد منصوب شد.

به گزارش چی 24 به نقل از رسالت:
 
 
 

به گزارش پایگاه فرهنگی تبلیغی رسالات، به مناسبت 16 مردادماه، سالروز ارتحال آیت‌‌الله حاج شیخ ابوالحسن شیرازی، در این صفحه نگاهی گذرا به زندگانی این عالم مجاهد داریم.

آيت ‌الله حاج شيخ ابوالحسن شيرازی (مقدسی)، در سال 1293 شمسی در كوهستان، از توابع داراب استان فارس متولد شد. پدرش مهدی قلی‌ خان از افراد شناخته شده محل بشمار می ‌‌رفت.

وی پس از يادگيری خواندن و نوشتن، در سن 16 سالگی به تحصيل علوم دينی روی آورد و در داراب و استهبانات، ادبيات و مقدمات حوزوی را فرا گرفت.

وی در سال 1345 قمری به شيراز رفت و از محضر اساتيدی مانند حضرات آيات حاج سيد عبدالله شيرازی، سيد نورالدين شيرازی و ميرزا محمدعلی حكيم شيرازی در سطوح عاليه فقه و اصول و فلسفه كسب فيض كرد.

او در سال 1349 قمری به مشهد مقدس آمد و پس از تلمذ از محضر اساتيد برجسته حوزه علميه مشهد هم چون آيت ‌الله حاج ميرزا مهدی اصفهانی، آقا بزرگ حكيم و حاج ميرزا مهدی شهيدی، در سال 1355 قمری رهسپار نجف اشرف شد.

آيت ‌الله شيرازی در حوزه علميه نجف اشرف در دروس خارج فقه و اصول آيات عظام شيخ محمدحسين اصفهانی (كمپانی)، ميرزا محمدحسين نائينی، آقا ضياء عراقی، شيخ محمدكاظم شيرازی و سيد عبدالهادی شيرازی شركت كرد و موفق به دريافت اجازه اجتهاد از برخی علما و مراجع نجف شد.

ايشان همزمان به تدريس سطوح عاليه و خارج فقه در حوزه علميه نجف اشرف پرداخت و شاگردان بسياری را تربيت كرد.

وی در سال 1367 قمری به ايران مراجعت و چند سال در حوزه علميه قم در درس مرحوم آيت‌الله العظمی بروجردی شركت كرد و به تدريس سطوح عاليه در آن حوزه مشغول شد و در سال 1340 شمسی به مشهد مقدس بازگشت و به تدريس و تربيت طلاب فاضل پرداخت.

آيت ‌الله شيرازی همزمان با شروع نهضت اسلامی در ايران، صادقانه در اين قيام مردمی شركت كرد و پس از پيروزی انقلاب، از طرف امام خمينی (ره) به عنوان اولين امام جمعه شهر مقدس مشهد منصوب شد.

وی هم چنين در مجلس خبرگان قانون اساسی، به عنوان نماينده مردم استان خراسان و دو دوره در مجلس خبرگان رهبری به عنوان اولين نماينده استان خراسان انتخاب شد.

وی همواره (قبل و بعد از انقلاب) برای رفع مشكلات مردم فراوان می ‌كوشيد و خدمات فراوانی را انجام داد. او با تأسيس چندين حمام عمومی، منبع آب آشاميدنی، حسينيه، مسجد، مدرسه و سدهای خاكی در خراسان و داراب و تأسيس چندين شهرك برای افراد كم درآمد، آثار بسياری را از خود برجای گذاشت.

وی به امور فرهنگی و علمی نيز بسيار ارج می ‌نهاد. او چندين مدرسه علميه و موسسه علمی مانند مدرسه علميه ولی عصر (عج) و مكتب اسلام شناسی بانوان را تأسيس و آثاری مانند كتاب الزكاة، رساله توضيح المسائل و كتابی در معاد را تاليف كرد.

آيت ‌الله حاج شيخ ابوالحسن شيرازی سرانجام پس از عمری سراسر تلاش، جهاد و اخلاص، عصر يكشنبه 16 مرداد سال 1379 مصادف با پنجم جمادی الاولی سال 1421 قمری در سن 86 سالگی دار فانی را وداع گفت و پيكر پاكش پس از تشييع باشكوه و نماز حضرت آيت ‌الله بهجت، در جوار مولايش حضرت امام رضا (ع) در «دارالزهد» مدفون گشت.

مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت آيت ‌الله شيخ ابوالحسن‌ شيرازی پيام تسليتی صادر كردند. متن اين پيام بدين شرح است:

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحيم‌

جناب‌ حجت‌ ‌الاسلام‌ والمسلمين‌ آقاي‌ واعظ طبسي‌ (دامت‌ بركاته‌)

اطلاع‌ يافتم‌ كه‌ عالم‌ مجاهد مرحوم‌ آيت ‌الله‌ آقاي‌ حاج‌ شيخ‌ ابوالحسن‌ شيرازي‌ (اعلي‌ الله‌ مقامه‌) پس‌ از دوران‌ بيماري‌ طولاني‌ و پررنج‌، دار فاني‌ را وداع‌ گفته‌ و به‌ لقاء پروردگار شتافته‌ است‌. حضور شجاعانه‌‌ي‌ اين‌ روحاني‌ كهنسال‌ در ميدان هاي‌ مبارزه‌ با رژيم‌ طاغوت‌ و سپس‌ شركت‌ ايشان‌ در مجلس‌ خبرگان‌ و مسند امامت‌ جمعه‌‌ي‌ مشهد مقدس‌ و نيز تلاش‌ و فعاليتي‌ كه‌ در دوران‌ جنگ‌ تحميلي‌ در جبهه‌ و پشت‌ جبهه‌ نشان‌ دادند، سندهاي‌ افتخاري‌ است‌ كه‌ از حافظه‌‌ي‌ مردم‌ عزيز اين‌ خطه‌‌ي‌ مبارك‌ زدوده‌ نخواهد شد و بي‌‌گمان‌ همه‌‌ي‌ ارادتمندان‌ به‌ روحانيت‌ اسلام‌، ياد و خاطره‌‌ي‌ ايشان‌ را گرامي‌ خواهند داشت‌.

اينجانب‌ در گذشت‌ اين‌ عالم‌ بزرگوار را به‌ عموم‌ مردم‌ مشهد مخصوصاً به‌ حوزه‌‌ي‌ علميه‌ و روحانيت‌ معظم‌ آن‌ سامان‌ و به‌ طور ويژه‌ به‌ خاندان‌ مكرم‌ و فرزندان‌ محترم‌ و همه‌‌ي‌ ارادتمندان‌ ايشان‌ تسليت‌ مي‌‌گويم‌ و رحمت‌ و مغفرت‌ و علو درجات‌ را از خداوند متعال‌ براي‌ ايشان‌ مسألت‌ مي‌‌نمايم‌.

والسلام‌ عليكم‌، سيد علي‌ خامنه‌‌اي‌ - 17/5/79

منبع: سایت حوزه علمیه خراسان

 

برچسب ها
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین